Kilimanjaro and the wilderness - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Juul Amstel - WaarBenJij.nu Kilimanjaro and the wilderness - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Juul Amstel - WaarBenJij.nu

Kilimanjaro and the wilderness

Blijf op de hoogte en volg Juul

21 Augustus 2014 | Tanzania, Moshi

Het duurt even, maar dan heb je ook wat... een heel verslag van 2,5 week Kenia, Tanzania, kilimanjaro en safari's :-)
(meer foto's en video's volgen later nog wel op FB ed en iedereen is natuurlijk welkom om strakjes fotoboek/film te komen bekijken!)

We hebben ervoor gekozen om in Kenia naar de Masai Mara te gaan, ipv de serengeti in Tanzania, vanwege de migratie zitten hier nu de meeste dieren. Alhoewel beide gebieden eigenlijk gewoon hetzelfde zijn maar in Tanzania heet het Serengeti en in Kenia Masai Mara..:-)
Nog een verschilletje is dat het hier in Kenia de hele tijd koud is en regent en in Tanzania schijnt het weer wel iets beter te zijn, maar ja, dan spoelt die vies bruine kleur van Ghana er tenminste af en hoeven jullie niet allemaal stikjaloers te zijn op mijn prachtige bruine kleurtje.
Anyway, wildlife spotten dus, en dat hebben we gedaan! vanaf binnenkomst in het park zijn er gnoes, heel veel gnoes, overal.. met wat zebra's ertussen. heel bijzonder om overal waar je kijkt enorme kuddes gnoes te zien, the're everywhere. Ook heel veel gazelle's, impala's apen en giraf, olifant, struisvogel, topi, dikdik, jakhals, waterbuffel, nijlpaard, bavianen en leeuwen zijn gespot. Heel erg veel leeuwen zelfs. we hebben ze letterlijk alles zien doen behalve daadwerkelijke kill.. van dinerende leeuwen tot seksende leeuwen tot welpen die aan t oefenen waren op een groep waterbuffels. heel bijzonder. Zelfs ook nog een luipaard gezien, gaaf!

Onze lunchplek op de 2de dag was aan de mara river, waar een enorme groep nijlpaarden lekker lag te bakken omringd door,wederom veel, heel veel, gnoes, maar dit keer helaas wat minder alive and kicking. Tijdens de oversteek worden er echt heel veel gedood en het luchtje wat er hing was echt de perfecte aanvulling op onze lunch. Na een wandeling langs de rivier compleet met ranger met big gun, hebben we ook de gieren in grote getale gezien die er natuurlijk van mee profiteren, en krokodillen. Na de masai mara gaan we naar Lake Nakuru voor de flamingo's die er al een jaar niet meer blijken te zitten, maar we zien er wel een aantal neushoorns! onze big five is in ieder geval compleet! Daarnaast loopt hier een ander soort giraf en zebra en het park op zich was ook erg mooi! (het was natuurlijk nog mooier geweest met flamingo's..:-)) Overigens was er onderweg alweer sprake van een pechgevalletje... deze keer niet helemaal autopech, vastzitten in de modder is wat origineler...
Onderweg naar Nairobi doen we nog een korte stop bij lake naivasha, waar we met een bootje het meer opgaan op de nijlpaarden te bekijken. Het weer word helaas wel steeds slechter en we zijn precies voor de regen het bootje weer uit, sommige, met name aziatische wereldgenoten treffen het wat minder...
Ik kon me nooit zo goed voorstellen dat nijlpaarden ook heel erg gevaarlijk en agressief konden zijn, maar ze houden je echt continue in de gaten als je met je bootje in de buurt komt, en telkens als ze onder water verdwijnen komen ze een klein stukje dichterbij weer boven. Nog niet om echt bang van te worden, maar toch...

En dan is is het eindelijk zover, op naar Tanzania voor de kilimanjaro. als we aangekomen zijn in Moshi regelen we dezelfde avond nog een trip voor de volgende 6 dagen. Om half 10 's ochtends nog even equipment uitzoeken, kennismaken met de gids (goodluck is de naam, dit kan gewoon niet meer mislukken) en starten maar. De eerste dag lopen we maar een uur of 4/5, heel erg langzaam, dat dan weer wel. maar dat schijnt goed te zijn om te acclimatiseren, maar het gaat ons soms wel erg langzaam. als we aankomen krijgen we thee met popcorn, wat vanaf nu een hoogtepuntje van de dag gaat worden.. In tegenstelling tot de porridge die we elke ochtend voorgeschoteld krijgen.. kan inmiddels geen pap meer zien. maar met een flinke hoeveelheid suiker is het nog wel te doen en t zal wel ergens goed voor zijn. Het eten verder is overigens wel goed! Rijst, soep, pasta, en zelfs een keer frietjes. en 2 stuks fruit per dag halen we makkelijk!
op dag 2 lopen we 6/7 uur, maar nog steeds is het een lekker wandelingetje en absoluut niet zwaar, genieten ervan. we lopen door de verschillende vegetatiezones, mountain forest en moorland, waar de 2de overnachting is, op 3720m hoogte. hier blijven we een extra dag om te acclimatiseren. we lopen op de derde dag wel een stukje naar de zebra rocks, die zo'n 400m hoger liggen. het weer is echt heerlijk! zonnig, en niet al te koud.
Ook de vierde dag, als we naar het basecamp op 4700m lopen is het heerlijk zonnig. We lopen, heel toepasselijk, door de alpine dessert, het is warm, droog en heel erg stoffig. Als we daar aangekomen zijn eten we snel wat en proberen nog wat te gaan slapen want vannacht om 0.00 uur vertrekken we voor onze laatste stuk naar uhuru peak. helaas werken het ruziende duitse stel en de aziaat met plastic zakjes niet echt mee aan onze rust. Dus uiteindelijk maar met zo goed als geen slaap starten, sommige mensen zien er sowieso toch beroerder uit vanwege de hoogteziekte enzo. daar gaan we dan, in het donker. met 4 lagen kleren aan, een hoofdlampje en walking sticks, echt m'n beste outfit deze trip.
Het eerste stuk gaat heel erg soepel, het is echt niet koud, alleen stilstaan kan niet veel langer dan 2-3 min. en het eerste stuk vannacht is ook niet heel erg stijl, het middelste stuk daarentegen is flink klimmen, maar omdat we hier met een zigzag omhoog wandelen valt ook dit nog best mee. Daarna komen we bij een stukje rotsen, better known as Jamaica point, want een aantal jamaicanen is hier omgekomen door vallende rotsen die andere jamaicanen losschopten omdat ze niet voorzichtig genoeg meer waren na een ontmoeting met vriend alcohol. Sophie besluit hier om er een Sophia point aan toe te voegen, gelukkig zonder ernstige gevolgen en na even lachen en weer opstaan vervolgen we de tocht. En vanaf dat punt begint het voor mij iets minder makkelijk te worden. krijg wat last van het zuurstofgebrek in de lucht en moet regelmatig (lees elke 5 min) stoppen om even op adem te komen. gelukkig helpt m'n normaliter goede conditie wel om snel weer te herstellen want na 20-30 sec kunnen we telkens weer verder lopen. Maar ja, dan ben je al op zo'n 5300-5400 m dus natuurlijk gaan we wel even doorlopen naar de top. dan maar wat langzamer, maar een beetje zuurstofgebrek gaat dit achievement niet in de weg staan.:-)
En ja hoor,vlak daarna bereiken we Gillmans point (5685m), als je daar stopt krijg je een groen certificaat, maar wij willen meer. Dus na een korte stop verder naar Stella's point (5756m), waar je al een diamond krijgt, maar wij gaan voor goud! wel een korte stop @ stella's point want de zon begint op te komen, prachtig! het is een mooie heldere ochtend, en de warmte van de zon doet wonderen! het laatste stukje naar Uhuru peak (5895m) is nog weer even doorhijgen, maar daar staan we dan! We made it, dat gouden certificaat in the pocket! en het is prachtig, een schitterende uitzicht op de gletsjers, en het wolkendek hangt ver onder ons met de zon er boven uit, fantastisch! Natuurlijk de verplichte foto's met het bord gemaakt en nog ergens een restje adem vandaan gehaald voor wat jumping pictures en dan is het alweer tijd om af te dalen. Nu het licht is zien we ineens wat een enorm stuk we vannacht gelopen hebben! maar naar beneden gaat snel, niks geen zigzag meer, maar skiën over kiezels en zand, ook dit gaat voor mij nog iets langzamer, maar hoe lager hoe minder benauwd, dus komt helemaal goed! als we bijna terug zijn bij het basecamp komen 2 porters ons tegemoet, congratulations, knuffels en een glaasje sap, lief! en de euforie is weer terug! we did it!!
maar voor vandaag is het nog niet klaar, na een half uurtje rust en een lunch moeten we nog een paar uur verder lopen naar de volgende, lager gelegen slaapplek (ivm hoogteziekte enzo) dus schoenen weer aan en gaan met die banaan. maar het weer blijft ook hier mooi en het is een mooie wandeling. En daarna eindelijk genieten van onze welverdiende rust en wat slaap inhalen om morgen het laatste stukje naar beneden te lopen, wat een fantastische ervaring!!

Terug in Moshi hebben we niet veel tijd om uit te rusten want de next day gaan we weer op weg naar Lake Manyara (hopelijk eindelijk de flamingo's) en Ngorongoro crater. Onze chauffeur rijdt op de weg nog best netjes voor een Afrikaan, eenmaal in het park verandert dat helaas, hij racet met 80 km/h over het zand en stopt voor weinig dingen want hij vindt dat we dat morgen toch ook nog wel gaan zien... erg jammer, want het is op zich een mooi park. Op het meer zitten grote groepen flamingos, pelikanen en ooievaars en ook hier zien we weer leeuwen, giraffes, olifanten, hippo's enz.
We hopen dat het morgen in Ngorongoro beter is, maar het valt tegen. ook hier rijdt hij als een idioot. maar we zien nog wel hyena's! die hadden we nog niet gezien, en weer gnoes, zebra's giraffes, olifanten, gazelles, leeuwen, hippos en een zeldzamen zwarte rhino, wel met een verrekijker, maar toch...

dan is het, na een dagje souvenirtjes kopen en aan een zwembad liggen, alweer bijna tijd om naar huis te gaan, zoveel gedaan en zoveel gezien in korte tijd! wat een fantastische ervaring weer!
Toch is het raar om ineens weer naar huis te gaan. In Ghana leek het alsof ik daar als zolang was, alles wat zo normaal geworden, werken, leven, en dan stap je vanaf daar weer op het vliegtuig,maar ipv naar huis ga je naar de andere kant van Afrika om samen met je vriendinnetje nog zoveel moois te zien en dan ineens is alle tijd voorbij...
Het zal wel weer wennen worden thuis....
Maar in het kader van always look on the bright side: het is natuurlijk ook fantastisch om alle lieve mensen thuis weer te zien!! :-)

• 29 Augustus 2014 - 18:56

Annemarie:

Hoi hoi,
    Erg leuk om je belevenissen te lezen!
    Groetjes,

• 31 Augustus 2014 - 16:07

Juul:

Hoi Annemarie,
    Dank je wel! leuk dat je meeleest! Hoe is het daar?
    groetjes Juul

• 08 Februari 2015 - 11:21

Eva:

Beste Juul,

Ik vlieg over een maand naar Tanzania en wil graag de Kilimanjaro beklimmen. Zou ik je misschien kunnen mailen om wat vragen te stellen over je trip?

Groeten, Eva

• 08 Februari 2015 - 11:44

Juul Van Amstel:

Hoi Eva,

Tuurlijk mag dat! heb je daarnet een mailtje gestuurd... groetjes!