Birthday! en Mole NP - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Juul Amstel - WaarBenJij.nu Birthday! en Mole NP - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Juul Amstel - WaarBenJij.nu

Birthday! en Mole NP

Blijf op de hoogte en volg Juul

10 Juli 2014 | Ghana, Larabanga

Woensdag dus jarig hier, 30.. ik word echt al oud..;-) dat krijg ik vandaag in ieder geval van de andere vrijwilligers te horen..
en de ghanezen vragen allemaal of ik al getrouwd ben of een boyfriend heb want dat moet toch wel als je al 30 bent.
Vanochtend bij het ontbijt ballonnen opgeblazen voor de kids in mijn familie, vonden ze echt heel leuk! en kreeg een dikke knuffel van mama Sweba. in het ziekenhuis aangekomen eerst maar even wat gewerkt en toen ik theatre kwam had de cubaanse operatie assistente onthouden dat ik vandaag jarig was, gingen ze met z'n allen zingen op de OK, heel lief!
Daarna op tijd terug naar de office om met de anderen te lunchen. gezellig! ben ;s avonds wel weer even thuis in gastgezin gaan eten en daarna dus nog wat gaan drinken met de 4 andere vrijwilligers. ze deden ook nog een poging om te zingen maar dat lukt niet helemaal, de obers daarentegen konden het prima! die kwamen met een dienblaadje versierd met afgeknipte rietjes, bierdopjes en een kaarsje, met daarop een muffin (die hier maar liest 2 euro kost) en een drankje. ook de andere meiden kregen een drankje, super leuk!
ze hadden ook een tasje met wat kadootjes gekocht, een afrikaanse waaier, flesje wijn, snoepjes, pringles, angellak en een lief kaartje.
zo voelde het toch wel jarig hoor!
De volgende dag in de office nog appeltaart gebakken en de wijn opgedronken, en van Bash een traditionele Ghanese water shower gekregen, dus t feestje was compleet. (schijnt dat ze je eerst nat maken en dan meel over je heen gooien, dus blij dat t alleen water was)

Vrijdag zouden we met Tove, en Marianne+man naar Mole NP met de bus. hadden iemand 1 cedi betaalt om sochtends vroeg kaartjes voor ons te halen, dat moest nl al om 4 uur ofzo, en dan moesten we om half 2 op t busstation zijn om op te bus te wachten die meestal pas 4 of 5 uur vertrekt. dus we zaten 2 uur half 3 daar en tuurlijk kwam hij pas 5 over 5.. maar wel veel ruimte deze keer, ipv de overvolle tro tro :-)
de rit duurde ong. 3,5 uur dus we kwamen in het donker aan en konden niet veel zien. wel een paar uilen en een antilope midden op de weg.
op de kamer bleek er geen water, en ook de elektriciteit viel telkens uit...
zaterdga ochtend zijn we begonnen met een wandel safari, waar we na 5 min al olfanten tegen kwamen. later nog antilopes, sprinbok, wterbok, heeeeel veel aapjes, bavianen, everzwijen en nog wat lizards e.d.
het was echt heerlijk! nog niet te warm ook sochtends vroeg.
We konden zelfs tot ong 25m vanaf de olifanten komen, echt heel erg gaaf. de antilopes en bokken waren wat schuwer, maar de bavianen en everzwijnen kwamen ook zowat op schoot zitten, ook veel baby aapjes en kleine zwijntjes en antilopes, leuk!!

we hadden bedacht dat we daarna dan lekker bij het zwembad konden liggen, hadden we ons helemaal op verheugd. maar helaas, dat kon dus niet, want de chemicals konden er niet uitgespoeld worden vanwege het water.. wat het inderdaad de hele dag niet gedaan heeft.
dus dan maar onder de bomen van het uitzicht genieten. het motel zit nl op een klif die uitkijkt over het park. op een gegeven moment hoorden we geritsel, staat er ineens een zwijn naast ons, met 2 kleintjes.. hij liep gelukkig rustig verder.. ook een paar nieuwsgierig lizards kwamen wel heel erg dichtbij.. super leuk!
smiddags nog met de jeep op safari geweest, waar we eigenlijk veel dezelfde dingen gezien hebben. alleen nog wat vogels die we sochtends niet gezien hebben en natuurlijk wat verder het park in, boven op een jeep, dus mooi uitzicht, heerlijk ritje.
Note to myself: niet proberen te gaan staan bovenop een jeep die over een zandweggetje hobbelt. zelfs niet voor die ene prachtige foto van een waterbok...

toen we terug kwamen mochten we dan eindelijk in het zwembad. Er is nog steeds geen water, dus waarom we nu wel kunnen, geen idee. maar het is heerlijk!
Daarna ook maar gedoucht met een emmer en haren gewassen, niet gedacht dat je daar dan zo van kunt genieten na de hele week maar een beetje half..
fris en fruitig voor de wedstrijd NL costa rica, duimen dat de stroom niet weer uitvalt vanavond..
en jammer dat we om 3!!! uur op moeten voor de bus terug, geen groot feest dus na de overwinning..
wie bedenkt er nu dat een bus uit een NP om 3 uur vertrekt als de eindbestemming maar 3 a 4 uur rijden is.. en dat die bus ook maar 1x per dag vertrekt. ghanese logica weer..raak er ondertussen wel een beetje aan gewend.

Deze week in het hospitaal weer de paediatrics en hopelijk weer een keizersnede (of meer dan 1..;-))
zal volgende keer weer wat meer over het hospitaal bloggen, want ook daar gebeuren heel veel bijzondere dingen...
en ga nu namelijk gewoon een weekendje in Tamale blijven dus daar valt niet zoveel over te vertellen.. tenzij ik weer m'n porto kwijt raak ofzo..(A) wat ik eigenlijk niet van plan was.

• 11 Juli 2014 - 10:00

Natascha:

Hey Meis,
    Wat fijn om weer iets van je te lezen!
    Wat gaaf dat je al die beesten zo dichtbij ziet!
    L:iefs van ons!
    Natascha, Mark en Yesse

• 14 Juli 2014 - 22:44

Henny:

Wat maak jij weer neel wat mee.

Zo te lezen weer heel wat levenservaring in de rugzak!!!!

Dank je wel voor het delen.
    Henny

• 16 Juli 2014 - 12:11

Trudie Van Klaveren:

Hallo Juul
    Wat leuk om jou verhaal te lezen. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Hier gaat alles zijn gangetje